Type of Stress

Hari ini dengan keadaan fisik yang terus menurun tidak disangka berat badan yang dulunya 50kg menjadi 47kg. Saya selalu menganalisa diri saya sendiri seperti; apa yang membuat saya bisa sakit dan berat badan turun. Penting sekali buat kita menjaga kesehatan, kadang penyakit yang awalnya kita anggap remeh dan membiarkan diri kita terhanyut dengan kata “Yaudahlah, kalau mati, mati aja” inilah kata yang pesimis dalam diri seseorang. Memang betul bahwa kita pasti akan “mati” tapi, apakah semudah itu mengucapkan kata mati, tanpa melakukan sesuatu yang baik dalam hidup kalian? Apakah kalian akan mati dalam penyesalan karena belum berbuat sesuatu yang berarti untuk diri kalian, keluarga dan orang yang kalian cintai?

Terkadang manusia berani menantang kematian tapi, takut membayangkan dirinya akan mati seperti apa? Tak bisa membayangkan skenario seperti apa yang akan dia hadapi. Konon katanya bila kita sering “De-Javu” tandanya kita akan cepat mati. Ada banyak hal mistis yang masih menaungi pikiran manusia. Seakan-akan leluhurnya menghantui kebudayaan mistis ini. Otak manusialah yang bisa merespon kematiannya sendiri. Pernah mendengar kalimat “apa yang kalian pikirkan, maka kalian akan menjadi seperti yang kalian pikirkan?” Ini adalah kalimat tegas yang mengajarkan kita untuk segera memikirkan hal-hal yang positif pada diri kita dari pada hal-hal yang negatif dan merugikan kesehatan kita.

Menurut saya penyakit yang paling sering mengganggu seluruh sistem kerja tubuh kalian adalah “Stress” semua kembali kepada otak dan saraf yang ada di dalam kepala. Ada beberapa macam tipe stress yang sering kali kita sadari atau tidak kita sadari. Mau tahu tipe stress kalian apa saja?

“What is stress? Stress is often described as a feeling of being overloaded, woundup tight, tense and worried. We all experience stress at times. It can sometimes help to motivate us to get a task finished, or perform well. But stress can also be harmful if we become over-stressed and it interferes with our ability to get on with our normal life for too long.”

stress-larger

Stress adalah penggambaran tentang perasaan yang berlebihan, yang penuh dan tingkatannya kepada perasaan cemas, takut dan bingung karena banyak hal yang bermuculan dalam pikirannya. Penurunan metabolisme tubuh dan tentu ada gejala-gejala yang dapat kita analisa.

These symptoms :

• Headaches, other aches and pains

• Sleep disturbance, insomnia

• Upset stomach, indigestion, diarrhoea

• Anxiety

• Anger, irritability

• Depression

• Fatigue

• Feeling overwhelmed and out of control

• Feeling moody, tearful

• Difficulty concentrating

• Low self-esteem, lack of confidence

• High blood pressure

• Weakened immune system

• Heart disease

Apa kalian sudah merasakan beberapa gejala diatas? Saya sendiri pernah merasakan semuanya, sampai sulit untuk bernafas dan jantung terasa melemah. Kondisi seperti itu sungguh tidak menyenangkan hati dan pikiran saya. Sekitar setahun saya mengalami stress yang mengganggu kondisi tubuh.

Berikut ini adalah tipe-tipe stress yang saya kutip langsung dari Australian Psychological Society. Jurnal mereka telah membantu saya untuk memahami stress secara sederhana. Oleh karena itu saya juga mau berbagi kepada teman-teman semua yang sudah membaca tulisan saya. 🙂

Types of stress :

1. Acute stress Sometimes stress can be brief, and specific to the demands and pressures of a particular situation, such as a deadline, a performance or facing up to a difficult challenge or traumatic event. This type of stress often gets called acute stress.

2. Episodic acute stress Some people seem to experience acute stress over and over. This is sometimes referred to as episodic acute stress. These kind of repetitive stress episodes may be due to a series of very real stressful challenges, for example, losing a job, then developing health problems, followed by difficulties for a child in the school setting. For some people, episodic acute stress is a combination of real challenges and a tendency to operate like a ‘stress machine’. Some people tend to worry endlessly about bad things that could happen, are frequently in a rush and impatient with too many demands on their time, which can contribute to episodic acute stress.

3. Chronic stress The third type of stress is called chronic stress. This involves ongoing demands, pressures and worries that seem to go on forever, with little hope of letting up. Chronic stress is very harmful to people’s health and happiness. Even though people can sometimes get used to chronic stress, and may feel they do not notice it so much, it continues to wear people down and has a negative effect on their relationships and health.

When to seek professional help :  If high levels of stress continue for a long period of time, or are interfering with you enjoying a healthy life, it is advisable to seek professional help. A mental health professional, like a psychologist, can help you identify behaviours and situations that are contributing to high stress, and help you to make changes to the things that are within your control. Seeking help can be one way to manage your stress effectively.

Secara pribadi saya sering menyadari kehadiran stress. Saya akan lebih menggunakan cara berikut :

Notice your ‘self-talk’ When we are stressed we sometimes say things in our head, over and over, that just add to our stress. This unhelpful self-talk might include things like: ‘I can’t cope’, or ‘I’m too busy’, or ‘I’m so tired’, or ‘It’s not fair’. While we might think that these are fairly truthful descriptions of what’s going on, they are not always helpful to repeat, and can even make you feel worse.

• Notice when you are using unhelpful self-talk, and instead try saying soothing, calming things to yourself to reduce your levels of stress. Try more helpful self-talk like ‘I’m coping well given what’s on my plate’, or ‘Calm down’, or ‘Breathe easy’.

• Keeping things in perspective is also important. When we are stressed, it’s easy to see things as worse than they really are. Try self-talk such as ‘This is not the end of the world’ or ‘In the overall scheme of things, this doesn’t matter so much’.

Practise relaxation Make time to practise relaxation. This will help your body and nervous system to settle and readjust. Consider trying some of the following things:

• Learn a formal technique such as progressive muscle relaxation, meditation or yoga.

• Make time to absorb yourself in a relaxing activity such as gardening or listening to music.

• Plan things to do each day that you look forward to and which give you a sense of pleasure, like reading a book.

Hal-hal tersebut sangat ampuh membantu saya menjadi “Matahari yang bersinar cerah”

Saya senang membayangkan diri saya seperti cahaya matahari, saya menaruh senyum dan sedikit tawa geli ketika bayangan itu muncul, lalu nafas yang dalam dan ucapkan kata “bersyukur”. Setelah itu, saya tersenyum kembali melihat apa yang sudah saya tulis dan menggelengkan kepala saya dengan mengingat kalimat yang terngiang selalu di dalam kepala ini ” Untuk apa kamu hidup? Untuk memberi berkat, bukan mencari materi” Perkataan ini seakan menari-nari dalam untaian nada-nada yang ada di dalam ribuat sel tubuh ini. Lagu kedamaian dalam jiwa. Saya yakin, setiap manusia mempunyai lagu dalam jiwanya! 😀

Mungkin kita semua butuh waktu untuk beristirahat dari rutinitas yang membuat kita stress untuk mendengar lagu dalam jiwa 🙂

50-ways-to-take-a-break

Keberuntungan yang lainnya adalah saat kalian punya “pet” ini benar-benar membantu hahahaha! Saya bahagia sekali kalau bisa bercanda dengan my kitty BG. Saya senang bisa curhat dan ngobrol dengan dia walau dia senangnya gigit tangan, tapi dia seperti kado terindah yang hadir di rumah ini. Karena dia membuat yang jauh menjadi dekat. 🙂

Semoga tulisan ini bermanfaat ya..

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s